مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا صبح روز دوشنبه با حضور فرماندار، مدیر شبکه بهداشت و درمان و دیگر اعضا در محل سالن اجلاس آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی فرمانداری برگزار شد.

زاده رحمانی فرماندار بافق در ابتدای این جلسه آماری از وضعیت کارگران شهرستان در معادن ارائه کرد و گفت: 560 نفر در معدن چاه گز مشغول به کار هستند که از سه مورد مشکوک به کرونا نتیجه آزمایش آنان منفی گزارش شد و از 26 اسفند تا 8 فروردین نیز این معدن تعطیل است.

وی افزود: در معدن میشدوان 132 نفر مشغول به کار هستند که نتیجه آزمایش 2 نفر مشکوک به کرونا منفی اعلام شد و این معدن نیز از 26 اسفند تا 8 فروردین تعطیل می باشد. فولاد ابویی 225 نفر مشغول به کار هستند که تا 28 اسفند ماه تولید ادامه دارد و بعد از آن تا 16 فروردین تعطیل است و پس از این تاریخ با تست غربالگری مشغول به کار خواهند شد.

زاده رحمانی در بحث شرکت سنگ آهن مرکزی که مجموع 7 هزار نفر در شرکت و گندله سازی مشغول به کار هستند،بیان کرد: این معدن نیز از 28 اسفند تا 8 فروردین تعطیل خواهد بود اما در این زمینه منتظر دریافت ابلاغیه نهاد ریاست جمهوری هستیم.

وی با بیان اینکه در کارخانجات به علت تولید امکان تعطیلی وجود ندارد،افزود: در کارخانجات 550 نفر مشغول به کار هستد که به علت تولید امکان تعطیلی وجود ندارد و از این تعداد 500 نفر نیروی پیمانکار و 52 نفر رسمی هستند و خوشبختانه تاکنون مورد مشکوک یا مبتلا به کرونا در این بخش ها اعلام نشده است.

فرماندار بافق ادامه داد: در راه آهن که تمام راههای مواصلاتی آهن را پوشش می دهد 400 نفر مشغول به کار هستند و روزانه 3 مرتبه ضدعفونی انجام می گیرد و مورد مشکوکی نیز اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات، پیشگیری ها و اطلاع رسانی ها همزمان با اعلام شیوع این بیماری در کشور در سطح استان و شهرستان انجام گرفت،گفت: با توجه به آنکه استان یزد اکنون در شرایط بحرانی است و به جهت مجهز بودن بیمارستان های بافق،میبد و اردکان دیگر پذیرشی از شهرستان ها ندارد و خوشبختانه برخی از بیمارانی که در بخش مراقب های ویژه بیمارستان ولیعصر(عج) بستری شده اند، بهبود یافته اند.

زاده رحمانی با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده در صورت مواجهه با شرایط بحرانی در شهرستان بافق،بیان کرد: با توجه به ظرفیت بیمارستان و آمار مبتلایان به کرونا در کشور که هر 16 روز افزایش می یابد در صورت شیوع بیشتر در شهرستان از درمانگاه آهنشهر و پلی کلینیک تامین اجتماعی استفاده خواهد شد و اگر با شرایط بحرانی مواجه شدیم سالن ورزشی آیت الله هاشمی رفسنجانی را که مجوز آن نیز دریافت شده تجهیز کرده تا تنها برای بیماران شهرستان بافق استفاده شود.

وی در بحث کنترل ورودی ها با بیان اینکه ورود ممنوع و قرنطینه برای هیچ شهری در کشور نیست،تصریح کرد:  کلیپ هایی در فضای مجازی مبنی بر بسته شدن ورودی های شهر انتشار یافته که باید گفت اینگونه نیست و یک یا دو محور برای ورود به شهر باز است اما تیم های غربالگری و تب سنج در محل مستقر و کنترل می شود تا در صورت وجود علائم در فرد به مراکز درمانی انتقال داده شوند و در شهرستان بافق نیز این کار انجام گرفته است.

در ادامه دکتر دانشی مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بافق با بیان اینکه یک بخش در بیمارستان برای پذیرش بیماران ابتلا به کرونا قرار گرفته و مشکلی تا این لحظه وجود ندارد،افزود: بخش مراقبت های ویژه نیز برای این بیماران اختصاص یافته است که تا روز گذشته 2 نفر مبتلا به کرونا و یک فرد مشکوک بستری شده اند.

وی با تاکید به تلاش برای قطع زنجیره انتقال اظهار کرد: باید دست در دست یکدیگر داد تا زنجیره انتقال قطع شود در غیر اینصورت بسیاری از مردم شهرستان به آن مبتلا خواهند شد. اگر مردم در خانه نمانند و موارد بهداشتی را رعایت نکنند روند مبتلایان به کرونا افزایش خواهد یافت و ما با کمبود ظرفیت بستری در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه مواجه خواهیم شد، ضمن آنکه بیماران دیگری که دچار سانحه تصادف،عارضه قلبی و …هستند نیز داریم.

دانشی با بیان اینکه ظرفیت بیشتر بیمارستان در اختیار بیماران ابتلا به کرونا قرار گرفته است،گفت: در این راستا تمام عمل های غیر ضروری کنسل شد.

وی با اعلام اینکه داروخانه ها برای خدمت رسانی به مردم باز است،بیان کرد:  برای جلوگیری از تجمع مردم طی ابلاغیه ای داروخانه ها برای خدمت رسانی به شهروندان باز است.

رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) بافق در بحث آموزش و پیشگیری با اعلام اینکه همکاران ما 24 ساعته در حال آموزش یا پیگیری بیماران ترخیص شده از بیمارستان که مبتلا یا مشکوک به کرونا هستند،افزود: طی تماس یا با حضور در محل زندگی افراد آموزش های لازم در بحث قرنطینه و رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از انتقال آن به دیگر افراد داده می شود.

وی عمده ترین موضوع را روابط بین فردی و رعایت نکات بهداشتی دانست تا زنجیره انتقال قطع شود و گفت: آمار اعلام شده در خصوص مبتلایان شهرستان درست بوده و تاکنون 6 نفر مثبت،1 نفر فوتی و 9 نفر منفی می باشد که منتظر جواب آزمایش 8 نفر مشکوک به کرونا هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تعداد مبتلایان به کرونا را بیشتر از این آمار دانست و اظهار داشت: 80 درصد مبتلایان علائمی ندارند یا مانند یک سرماخوردگی ساده است که به بیمارستان مراجعه نمی کنند و ما دسترسی به این افراد را نداریم اما آنان قدرت آلوده کنندگی را دارند پس مردم باید با ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی مانع از انتقال و شیوع بیشتر آن شوند.

خبر: ن.رادمنش