جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مروست برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان مروست؛

با حضور فلاحتی بخشدار مرکزی ، جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مروست و با حضور اعضای این ستاد در محل سالن جلسات فرمانداری شهرستان مروست برگزار گردید.

این جلسه به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی برای جلوگیری و پیشگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شد و بر رصد و پایش  پرندگان مهاجر تاکید و مقرر گردید در صورت مشاهده بیماری اقدامات لازم از جمله گزارش به موقع تلفات غیرعادی پرندگان، آزمایش و تشخیص بیماری، معدوم ‌سازی طیور موجود در کانون بیماری و ضدعفونی و پاکسازی کانون بیماری در دستور کار قرار گیرد.

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان می‌باشد. ویروس‌های آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C,B,A بوده و در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌نماید.

پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند.

از علائم بیماری در طیور می‌توان به شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله؛ انتشار ناگهانی بیماری در گله؛ بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله؛ کاهش شدید مصرف دان؛ افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه؛ علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا اشاره کرد.